Живот и обичаји народа српског

dankaУ понедељак, 26. новембра 2018. године, одржан је јавни час у Малој Иванчи на којем су презентоване активности пројектне наставе из српског језика у петом разреду. Пројекат је назван по Вуковом делу „Живот и обичаји народа српског“ чији одломак се ради у петом разреду.
Часу су присуствовали директор школе Ксенија Илић, наставници Гордана Косанић, Тања Ћирковић, Слободан Карановић, Саша Живановић, Бојан Миленовић, Марина Луковић и ученици VI1, VII1 и VII2.
Циљ пројекта је неговање и очување српске националне културе и традиције.
Рад на пројекту је трајао месец дана.

Ученици су мотивисано прихватили ову тему и вредно радили на конкретним задацима које су добијали. Најважније активности биле су
- читање и тумачење одломка из Вуковиг дела „Живот и обичаји народа српског“;
- читање и тумачење дела народне књижевности (посленичке лирске песме, шаљиве народне приче, новеле и кратке фолклорне форме);
- посета Педагошком музеју и истраживање о некадашњој школи;
- сакупљање старих речи које су се некада користиле у нашем говору и старих речи из народне књижевности;
- истраживање о обичајима, животу и раду људи нашег краја уз помоћ старијих чланова породице или старијих људи из окружења;
- осмишљавање сценографије и проналажење аутентичних реквизита за амбијент старинске српске куће;
- проналажење аутентичних костима;
- хорско увежбавање старих народних песама и инструментално извођење једног старог српског кола.

Ученици су се окупили око огњишта, у народним ношњама, поздравили окупљене и почели са презентацијом својих постигнућа. Док су говорили стихове из посланичких народних песама, објашњавали шта је прело и моба, девојчице су плеле и везле, а дечаци су крунили кукуруз. Затим су говорили о локалним обичајима за време великих православних празника, Божића, Васкрса и крсне славе. Хорски су извели две старе српске додолске песме. Ученица Ања Векић је говорила старе заборављене речи, остали ученици су се јављали да их протумаче и дају додатна објашњења. Подсетили су нас шта значи перчин, креденац, астал, вајда, аманет.

Након тога ученици су задавали загонетке једни другима и ученицима у публици. Показали су нам како је изгледала кудеља са вретеном за пређу вуне, старе фењере на карабит, пробали смо погаче без квасца и чули шта су наши преци спремали за славе од сланих и слатких јела. Анђела Лучић је говорила како је изгледала школа у прошлости, како се писало на таблицама, шта су учили тадашњи ђаци, како су их наствници награђивали и кажњавали. Ове информације прикупила је током посете Педагошком музеју. За крај, Лука Ширник је одсвирао српско коло на хармоници.

На крају часа наставница Данка Стојановић и ученице шестог разреда, чланице новинарске секције, урадиле су евалуацију активности кроз интервју и анкету. Сви присутни су се сложили да је час био јако занимљив, да су и старији ученици научили нешто ново и поновили старо градиво, да су петаци испунили сва очекивања и да је тиме остварен циљ часа.

Марина Луковић