Интеркултурална мрежа пријатељства

iv1Од 22. октобра дo 17. децембра 2018. године ученици IV1 са својом учитељицом Горданом Косанић учествовали су у пројекту „Чаробна интеркултурална мрежа пријатељства“, у ком је учествовало више од десет хиљада учесника из 30 земаља. Кроз пројекат је оствариван 4. циљ Агенде 2030 Уједињених Нација: Квалитетно образовање, односно његов подциљ 4.7 који гласи: „До краја 2030. обезбедити да сви ученици стекну знања и вештине потребне да се унапреди одрживи развој, између осталог и путем едукације за одржив развој и одрживе стилове живота, људска права, родну равноправност, као и за промовисање културе мира и ненасиља, припадности глобалној заједници и поштовања културне разноликости и доприноса културе одрживом развоју“.
Пројекат је трајао девет седмица. Сваког понедељка добијали смо седмичне задатке, који су садржали упутства за учитеље и два задатка за ученике. На крају сваке недеље презентовали смо урађене задатке. Активности смо фотографисали, снимали и постављали на друштвене мреже.

Ученици су се оснажили у сфери интеркултуралности. Имали су прилику да упознају децу широм света и да схвате да смо сви различити, а опет исти. Говоримо различитим језицима, наше земље имају различита обележја, заставу, грб и химну. Имамо различиту културу, традицију, кухињу, уметност, своје спортисте и уметнике. Али, оно што најбитније, имамо много сличности. Наша осећања изражавамо на сличне начине и можемо да их препознамо без употребе језика. Пројекат је повезао децу широм света путем вршњачког учења о другим народима, њиховим земљама и културама.

У првом задатку требало је да одаберемо земљу која нас посебно инспирише и у којој бисмо желели да имамо другаре. Одмах смо одабрали Шпанију, земљу прелепих градова, укусних јела, спорта и музике. Прво смо прикупљали материјал како бисмо ближе упознали ову земљу. А онда смо се договорили на које све начине да прикажемо разноврсност Шпаније. Трудили смо се да испоштујемо мишљење сваког другара и зато смо за представљање ове земље имали више активности. Ученици су правили лапбук са основним карактеристикама и занимљивостима ове дивне земље.
Други задатак је био „Комадићи света у нашој учионици“ који нас је јако обрадовао. Одабрали смо следеће земље: САД, Русија, Индија, Јапан, Јужноафричка Република, Бразил, Шпанија. Ученици су правили репортаже о њима, прикупљали фотографије, писали о занимљивостима, храни, историји и култури одабране државе. Када смо сјединили радове, направили смо „Глобални репортажни зид“.
Трећи задатак „Књига чаробних речи“ јако нас је забавио. Задатак је био да направимо књигу од седам чаробних речи: здраво, довиђења, хвала, молим, изволи, извини и волим те. Ученици су правили стрипове, писали песмице и цртали, а затим су одабрали најбоље радова и све сјединили у једну књигу.
Задатак „Чаробна мапа света“ био је нарочито интересантан. Поделили смо се у групе, издвојили која ће група проучавати одређени континент. Ученици су се усагласили да сваки континент буде један лапбоок, а затим да на заједнички пано ставе све континенте. Тако смо добили нашу Чаробну мапу света, која је обухватила: чудне биљке, уметничка блага, животиње које мање познајемо, споменике културе, позната места и значајне личности.
Следећи задатак био је „Исплетимо нашу мрежу пријатељства“. Ове седмице покушали смо да ступимо у контакт са што више другара са раличитих говорних подручја. Писали смо писма другарима из Скопља, Битоља, Тузле, Петриње и Загреба. Са некима смо контактирали путем скајпа. У писмима које смо слали, писали смо о својој држави, њеним знаменитим личностима, о свом месту. Покушали смо да приближимо другарима нашу школу. Почела су да стижу писма пуна љубави и искрених порука.
Задатак „Твоје мало некоме значи живот“ подразумевао је да ученици, радећи у групи у којој су и њихови родитељи, креирају чаробне новогодишње јастуке различитих облика. Јастуке треба украсити са мотивима седам држава са различитих континената: САД, Русија, Индија, Јапан, Јужноафричка Република, Бразил, Шпанија. Договор је да јастуке продамо на вашару који ћемо организовати у другом полугодишту.
Дошли смо до последње недеље пројекта. Уживали смо у раду и задовољни смо новим сазнањима и искуствима. Сумирали смо све задатке, продукте задатака и своје личне утиске. Направили смо изложбу у нашој учионици. Изложили смо све продукте до којих смо дошли током задатака - заставе, лепезе, симболе држава, Књигу чаробних речи, Чаробну мапу света, репортаже, писма које смо писали новим другарима и писма која смо добијали…
Од фотографија и видео записа направили смо кратак видео прилог и поставили на ЈТ канал. Више о пројекту може да се прочита на блогу „Моја мала дружина“.

Гордана Косанић